Zmysłowy Ogród z Klasą przy SP 13 dla Mieszkańców Sosnowca.
Numer projektu: 0/25, lokalizacja: ul. Jedności 7 , kwota: 1 000 000,00 zł, autor: Magdalena Karaś
OCENA PROJEKTU:
Projekt możliwy do realizacji. Stworzenie miejsca zielonego dobrze wpłynie na samopoczucie dzieci jak i mieszkańców oraz przyczyni się do aktywizacji i poprawy mikroklimatu. Będzie korzystnie wpływać na mieszkańców dzielnicy Dańdówka, natomiast wskazany teren, nie będzie wykorzystywany w nieodpowiedni sposób.
Zmysłowy Ogród z Klasą ma opierać się na czterech żywiołach.
- Żywioł 1 – to słoneczna, pachnąca bylinami łąka kwietna. Na niej rodzime rośliny łąkowe, zarówno w postaci bylin jak i jednorocznych kwiatów. Teren przyjazny dla owadów, pajęczaków i ptaków, w którym zatrzymają się na posiłek oraz na noc owady w swoich „hotelach”
- Żywioł 2 – to warzywniak, w którym na podwyższonych grządkach prostokątnych będą zasiane różne grupy roślin, znane z kuchni i sklepów tj. warzywnik ziołowy (bazylia, mięta, czarnuszka, koper), warzywnik oleisty ( len, słonecznik, rzepak), warzywnik zbożowy ( żyto, owies, jęczmień, pszenica), warzywnik na surowo ( ziemniak, cebula, sałata, truskawki, groszek, dynia).
- Żywioł 3 – to dzika natura. Ukryta wokół istniejących drzew – mchy, paprocie, porosty, grzyby nadrzewne – opisane na tablicach informacyjnych. Pośród nich ukryte budki dla nietoperzy i budki lęgowe dla ptactwa.
- Żywioł 4 – to ogród sensoryczny, który splecie i połączy pozostałe żywioły, a w nim :
SFERA SŁUCHOWA- na łące kwietnej, gdzie oprócz naturalnych odgłosów natury, umieścimy dzwonki wietrzne i niewielką fontannę, która napoi spragnione ptaki
SFERA SMAKU- to nasze warzywniki, sukcesywnie nasadzane rośliny o jadalnych kwiatach, fiołki, nasturcje, czosnek niedźwiedzi, oraz liczne drzewa (wiśnie, jabłonie, grusze, śliwy) i nieodzowne krzewy owocowe (porzeczki, maliny, jeżyny, agresty)
Całość uzupełni aleja dotykowa, gdzie planujemy stworzyć ścieżki wysypane żwirem o różnej gradacji, piaskiem, kamieniami, korą, szyszkami, tworząc przestrzeń do zdjęcia butów i ćwiczenia gołych stóp. Przewidujemy budowę specjalnych tablic sensorycznych oraz informacyjnych (tematycznie zmiennych pod kątem zajęć w danym sezonie). Ogród sensoryczny ma być miejscem zmysłowych doświadczeń i ma przyczyniać się do pobudzania rozwoju motorycznego, relaksacji psychicznej i zróżnicowanych doświadczeń zmysłowych.
Aleja wzrokowa
Ogród ma stymulować wzrok szeroką paletą barw. W tym celu sadzone będą rośliny podzielone na konkretne barwy i odcienie. Wśród nich znajdą się również okazy miododajne, przyciągające motyle, pszczoły i inne owady. Aby dodatkowo podkreślić mnogość wykorzystanych barw i faktur, dodawane będą elementy małej architektury wykonane z kamieni, drewna, cegieł. Elementami zaskakującymi, będą ukryte w zieleni bluszczu i wielobarwnych traw, lustra, zarówno prawdziwe, jak i te zniekształcające w zabawny sposób obraz. Zabieg ten nada ogrodowi prawdziwie magicznego wizerunku.
Aleja słuchowa
Aby uczniowie mogli doświadczyć wrażeń słuchowych, w ogrodzie zamieszczone będzie kilka elementów, które dodatkowo wydają subtelne dźwięki. Będą to dzwonki wietrzne, zawieszone butelki, niewielka fontanna. Planowane jest również wykorzystanie w tym miejscu nawierzchni wydającej odgłosy podczas chodzenia. Dodatkiem będą budki lęgowe, karmniki, poidełka, dzięki którym uczniowie będą uczyć się opieki nad zwierzętami, zwłaszcza w skrajnych temperaturach. Do naszej szkoły uczęszczają uczniowie z niedosłuchem i różnymi niepełnosprawnościami, często o podłożu neurologicznym, dlatego doświadczenia sensoryczne muszą być dla nich dopasowane, aby nie wywoływały dyskomfortu, a wspomagały ich w rozwoju.
Aleja węchowa
Zapachy pobudzają wyobraźnię i silnie wpływają na emocje, dlatego rośliny użyte w tej części ogrodu, muszą zostać starannie dobrane. Niektóre rośliny uwalniają swe aromaty w sposób naturalny, inne dopiero wtedy, gdy dotkną ich ptaki lub liście. W ogrodzie stymulującym zapachami, planowane jest wykorzystanie zarówno kwiatów, jak i ziół, umieszczonych w specjalnej, drewnianej instalacji, w skrzynkach umieszczonych na różnych wysokościach, aby móc podziwiać rośliny z wielu perspektyw.
Aleja dotykowa
W tej części planowane są alejki wyłożone różnego rodzaju strukturami, od płaskiego, szybko nagrzewającego się betonu, po zróżnicowanej wielkości kamienie, typu otoczaki, żwir, piach, kory, szyszek, drewnianych półwałków, całość otoczona ekologicznymi zrębkami drewnianymi. Przewiduje się nasadzenia różnorodnych traw ozdobnych, które podczas kwitnienia przeniosą dzieci w świat fantazji, uspokajając je subtelnym szumem na wietrze.
W kilku miejscach umieszczone zostaną drewniane stałe leżaki, ławki, a sercem ogrodu będzie zadaszona przestrzeń, znana jako „Zielona Klasa”, gdzie będzie można przeprowadzić lekcje na łonie natury, z miejscami do siedzenia, pisania i oczywiście tablicą całoroczną dla nauczycieli.
Wszędzie będzie można dojechać asfaltowym chodnikiem, umożliwiającym poruszanie się po ogrodzie osobom niepełnosprawnym oraz rodzinie z dzieckiem w wózku. Przy wejściu do strefy będzie umieszczony intymny kącik do przewijania niemowląt i karmienia ich.
Promuj ten projekt
Popierasz ten projekt? Chcesz zwiększyć szanse na jego realizacje?
Udostępnij go na swoim profilu społecznościowym!